Porin tyttölyseo

Porin tyttölyseo oli vuosina 1880–1974 Porissa toiminut suomenkielinen tyttöoppilaitos.

Koulu perustettiin maan seitsemäntenä tyttökouluna seudun innokkaiden koulumiesten ja suomalaisuusaatteen kannattajien toimesta vuonna 1880, ja toimi aluksi viisiluokkaisena, sittemmin kuusiluokkaisena Porin suomenkielisenä yksityistyttökouluna. Ehdotuksen sen perustamisesta teki jo Porin lyseon perustamisjuhlien yhteydessä vuonna 1879 kuvernementtisihteeri P. Birkman - toisten tietojen mukaan Porin lyseon rehtori Adolf Malin

Alkuun vuokratiloissa toimineelle tyttökoululle valmistui oma koulurakennus Malminpään kaupunginosaan Liisantorin laidalle vuonna 1902. Tässä koulussa alkoi yliopistoon johtava lukio-opetus vuonna 1906 ja ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat vuonna 1909. Koulu siirtyi vuonna 1919 valtion omistukseen ja sen nimeksi tuli Porin tyttölyseo. Rakennus kävi vuosien mittaan ahtaaksi ja tyttölyseon käyttöön valmistuikin vuonna 1960 uusi tilava koulurakennus Presidentinpuistokadun varrelle Kuninkaanhaan kaupunginosaan.

Tyttökoulun ensimmäisenä johtajattarena toimi Lina Högman vuosina 1881-1899, ja Inkeri Kalliala 1899-1919. Inkeri Kallialasta tuli vuonna 1920 Porin tyttölyseon ensimmäinen rehtori, jossa tehtävässä hän jatkoi vuoteen 1937 asti. Kallialan jälkeen rehtorina toimi Anna Puranen vuosina 1937-1939 ja Irja Kärkkäinen vuosina 1939-1974.

Suomessa 1970-luvulla toteutettu koulujärjestelmän uudistus aiheutti muutoksen myös Porin tyttölyseossa; keskikoulu lopetettiin asteittain ja tilalle tuli Porin kaupungin ylläpitämä Kuninkaanhaan peruskoulun yläaste ja lukioluokat jatkoivat Kuninkaanhaan lukiona. Koulun lukuvuosi 1973-74 oli Porin suomenkielisen tyttöoppilaitoksen viimeinen toimintavuosi.

Kun Porin tyttölyseon perustamisesta tuli vuonna 1980 kuluneeksi 100 vuotta, julkaistiin koulun historiikki ja matrikkeli "Porin suomenkielinen yksityistyttökoulu - Porin tyttölyseo ja Kuninkaanhaan lukio 1880-1980"  sekä äänilevy "Porin tyttölyseon 50-vuotisjuhlakantaatti KOULUTIELLÄ Säv. Erkki Melartin, san. Anna Puranen Kuninkaanhaan koulun kuoro joht. Leea Laukola". Äänilevyyn oli koottu runoja ja lauluja, joita koulun satavuotisen olemassaolon aikana opinahjon juhlissa oli laulettu ja soitettu sekä koulun toimintaan kiinteästi liittynyt v. 1930 ensiesityksen saanut kantaatti. Koulussa suomenkielen opettajana toimineen Purasen sanoituksessa kuvataan oppilaiden mielialoja yhden kouluvuoden kehyksissä.

Koulun täyttäessä 125 v julkaistiin Katriina Laineen toimittama juhlakirja "Eikö täällä saakaan pitsaa? Elämän eväitä Tipulasta ja Kuninkaanhaasta", jossa joukko koulun entisiä oppilaita eri elämänaloilta muistelee kouluaikojaan.

Kuninkaanhaan lukion lakkautustieto vuonna 2007 johti siihen, että lukion säilyttämisen puolesta koottiin adressi. Lukio kuitenkin lakkautettiin vuonna 2009, ja sata vuotta porilaisia ylioppilaita tuottaneen Porin toiseksi vanhimman oppikoulun toiminta päättyi. Kuninkaanhaan koulurakennuksessa toimii nykyään Porin kaupungin ylläpitämä Kuninkaanhaan yläkoulu "Kunkku".

Vanhan koululakin kokardista Porin tyttölyseon juhlamerkki

PDF-tiedostoSatakunnan Kansa 26.10.1979.pdf (226 kB)

Erkki Melartin Koulutiellä-kantaatti

Musiikkivideo

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Aiheesta muualla

Porin tyttölyseon wikipedia

Porin suomenkielinen yksityistyttökoulu 1880-1920 Muistojulkaisu Hildur Koskimies. Satakunnan kirjateollisuus 1920

Porin suomenkielinen yksityistyttökoulu - Porin tyttölyseo ja Kuninkaanhaan lukio 1880-1980 Irja Rintanen-Irja Kärkkäinen Porin Tipulan Seniorit ry Satakunnan kirjateollisuus 1980