Yhdistys

Porin Tipulan Seniorit ry on perustettu vuonna 25.5.1971. Sen tarkoituksena on olla Porin tyttölyseon entisten oppilaiden ja opettajien yhdyssiteenä, lujittaa toveruustunnetta, ylläpitää harrastusta koulua kohtaan sekä vaalia ja kehittää koulun perinteitä. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää juhlia ja neuvottelutilaisuuksia, myyjäisiä, arpajaisia ja keräyksiä, ottaa vastaan avustuksia, lahjoituksia ja testamentteja sekä toimii muullakin samantapaisella tavalla tarkoitusperiensä toteuttamiseksi. (säännöt 2 §)

Porin tyttölyseon ja Kuninkaanhaan lukion lakkautuksen jälkeen senioriyhdistyksen painopistealueita ovat Porin tyttölyseon perinteiden vaaliminen ja tyttölyseon entisissä toimitiloissa jatkavan Kuninkaanhaan yläkoulun oppilaiden tukeminen.

Yhdistyksen vuosikokous pidetään huhtikuun loppuun mennessä. Yhdistys kutsutaan koolle kirjeellisesti tai Satakunnan Kansassa julkaistavalla ilmoituksella (säännöt 5 §).

Porin tyttölyseon muistolaatta. Olavi Koskinen 1993. Kuva MLK 2015
Dioriittiperhe Jussi Koivusalo 1961. Kuva Ulla Jaakkola 2017

Muistot ja perinteet

Muistolaatta kiinnitettiin Porin tyttölyseon vanhan koulurakennuksen seinään Malminpäässä Liisankatu 20 Porin päivänä 1993. Tipulan senioreiden puheenjohtaja Liisa Vitikkala luovutti laatan kaupungin hoitoon juhlassa, johon osallistui myös entisiä koulun oppilaita. Laatan on suunnitellut kotiseutuneuvos Olavi Koskinen, ja sen otti vastaan Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus.

Dioriittiperhe. Porin tyttölyseon uuden koulurakennuksensa pihaan sijoitettiin Jussi Koivusalon veistos Dioriittiperhe 1961-62. Veistos vaurioitui 1990-luvun lopulla ja varastoitiin Porin taidemuseon tiloihin. Se kunnostettiin koulurakennuksen peruskorjaukseen liittyen hallitusjäsenen Helvi Wallin toiminnan tuloksena. Dioriittiperhe sijoitettiin alkuperäiselle paikalleen koulun, nykyisen Kuninkaanhaan pihaan vuonna 2017.

Koulupihlaja. Liisankadun tyttölyseon pihassa oli vanha pihlaja, joka oli saanut oman laulun 50-vuotisjuhlakantaatissa ja kunnian koristaa Koulutiellä-äänilevyn kantta. Yhdistyksen aloitteesta "Kunkku" sai oman koulupihlajan peruskorjauksensa yhteydessä vuonna 2016.

Stipendit

Vaaliakseen koulun perinteitä yhdistys jakaa stipendejä vanhaa tapaa noudattaen.

Julkaisut

Historiikki ja matrikkeli Porin tyttökoulu - Porin tyttölyseo - Kuninkaanhaan lukio 1880-1980

Äänilevy Porin tyttölyseon 50-vuotisjuhlakantaatti Koulutiellä 1980

Yhdistys on yhteistyössä Melartinseuran kanssa digitoinut Erkki Melartinin Koulutiellä-kantaatin verkkokuuntelua varten vuonna 2015.

Nuotistot

Koulutiellä säv. Erkki Melartin san. Anna Puranen

• Kantaatti lausujalle, nais- ja lapsikuorolle, solisteille ja yhtyeelle. Osat  1. Syksy - 2. Koulun pihassa - 3. Pihlajan laulu - 4. Synnyinmaa - 5. Satusaareen - 6. Elämän kangas - 7. Kevät - 8. Epilogi
  • Koulutiellä Laulut 2, 3, 4, 6, 7 ja 8 pianosovituksina

Kantaatin partituuria voi tiedustella yhdistykseltä ja Satakunnan maakuntakirjaston musiikkiosastolta.

Rauhan kellot on julkaistu ruotsinnoksena nimellä Klocka, ring fred  Vår sångbook-kirjassaAlkuperäistä Sophus Andersen Klokke, ring Fred (Aftenklokken) voi tiedustella yhdistykseltä tai kirjastoista.

Hallitus 2024

Irene Suominen, puheenjohtaja
Riitta Randell, varapuheenjohtaja
Liisa Kultalahti, taloudenhoitaja
Ulla-Maarit Jaakkola, sihteeri
Päivi Kuusinen
Sinikka Laakso
Anna-Mari Lonkainen
Eeva-Kristiina Nokikuru
Kirsti Tuominen
Helvi Walli

PDF-tiedostoRauhan kellot suom. sanat Puranen.pdf (168 kB)
RAUHAN KELLOT hymni oli vuosikymmenien ajan Porin tyttölyseon joulujuhlan harras huipennus.

Koulutiellä, EM117

Säv. Erkki Melartin
san. Anna Puranen
Porin tyttölyseon 50-vuotisjuhlakantaatti